Kottar

Jag väntar. På WoW. Jag har betalat pengar för att kunna spela. Pengar. Riktiga jäkla pengar! Jag känner lite ångest över detta. Ingen ångest över ekonomin, utan ångesten över att ha blivit smått besatt av någonting visuellt, någonting man inte kan "ta på". Någonting man inte kan stoppa i fickan, eller dra över huvudet och ta med sig när man känner för det. Frågan som klingar i huvudet just nu är "Vad gjorde man innan man började missbruka datorn och dess snillrika program?". Jag tycker att det är trist, och framförallt skrämmande, att samhället blivit så överdigitaliserat. Vi förvandlas långsamt men säkert till robotar, programmerade av dagens och morgondagens teknologi. Jag tycker att det är en otroligt skrämmande tanke.


Men, fortfarande - vad gjorde man innan det flitiga datoranvändandet tog överhanden? Själv var jag ca tio-tolv år gammal innan min datortid började på riktigt, och befann mig ofta utomhus, lekte med mina vänner. Spelade King på gatan, kanske spelade Burk i en lummig trädgård, byggde snögrottor och spionerade på grannarna. Ligga i diket, i tron att man inte syntes från andra sidan gatan, och spionera på grannens hund som ligger i solen och sover och grannen själv som klipper gräset. Smiter snabbt över och stjäl några jordgubbar från landet på grannens gård. Vrålar "SUCCESS" och springer därifrån, helt i extas. Hade man gjort samma sak idag hade man möjligtvis fått grannens hund bussad på sig, eller kanske en polisanmälning om olaga intrång. Stöld. Eller någotning. Hela jäkla frågan är egentligen ganska korkad. Det är klart att man inte skulle kunna sysselsätta sig med liknande saker man sysslade med förr, idag. Vad gjorde man förr i tiden, innan allting? Splade ett parti kottar? Gnäggade i takt med hästarna på gården?


Ibland stör jag mig på utvecklingen, ibland älskar jag den. Hursomhelst tycker jag ändå att det börjar gå lite för långt. Vi kommer att förgöra oss själva någon dag. Vi kommer sluta tänka överhuvudtaget, låta maskinerna göra det jobbet åt oss. Teknologin kommer någongång att svika oss, och vem vänder man sig då till? Och vad är ska vi alla sysselsätta oss med när den dagen kommer? Har svårt att tro att alla kottarna kommer att räcka till...




P.S Nu är WoW färdiginstallerat. Hörs igen om femtio år!

Feedback
Postat av: Syster

Tänk vad du kanske haft pengar över om du inte batalat för att leva i en låtsasvärld!?! Du hade kunnat köpa kläder!? Du är så knäpp. <3

2010-05-27 @ 09:51:05
Postat av: emma

ja märta då kanske du hade haft råd med kläder idag på stan? ;)

2010-05-27 @ 21:54:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0